Este un proces prin care individul recepţionează, selectează, organizează şi interpretează stimulii din mediul înconjurător, conferindu-le o anumită semnificaţie. Este un proces complex, care depinde de caracterul stimulilor fizici, dar şi de relaţiile dintre stimuli şi anumite condiţii ce implică individul. Fiecare individ recepţionează inputurile senzoriale din mediu (auz, văz, gust, miros,pipăit) dacă acestea se găsesc între nişte limite care constituie pragul: absolut (nivelul minim ce poate permite detectarea, senzitivitatea) şi diferenţial (diferenţa minimă care se poate detecta, de la un anumit nivel în sus). Inputurile receptatedevin senzaţii şi ele sunt selectate, filtrate în funcţie de factori externi (culoare, contrast, mărime, poziţie, intensitate, mişcare). Senzaţiile selectate sunt organizate şi grupate astfel încât atributele percepute sunt integrate în configuraţia senzaţiei şi stocate în memorie, unele pe un termen scurt, altele în memoria de lungă durată, ce le permite să declanşeze un nou proces de cercetare a informaţiilor externe. Consumatorul foloseşte informaţiile astfel obţinute pentru a alimenta reflecţiile sale şi pentru a ajunge la o judecată asupra unui produs prelucrând informaţia în proces de reflecţie controlat sau în procese semiautomate, care pot fi conştiente sau nu. Comportamentul individului va fi diferit, întrucât sensibilitatea informaţiilor depinde de propriile scopuri, de aşteptările şi motivaţiile subiectului. Pragul diferenţial presupune că oamenii sunt motivaţi sub nivelul conştiinţei lor. Dar oamenii mai pot fi stimulaţi sub nivelul conştiinţei lor, adică pot percepe stimuli fără să fie conştienţi de acest lucru. Stimulii care sunt prea slabi sau prea scurţi pentru a fi văzuţi sau auziţi conştient pot fi suficient de puternici pentru a fi percepuţi de unul sau mai mulţi receptori. Acest proces este numit percepţie subliminală, întrucât stimulul este sub pragul conştiinţei, dar nu sub nivelul absolut al receptorilor implicaţi. Percepţia stimulilor care sunt peste nivelul conştiinţei este numită tehnic percepţie supraliminală. În ciuda studiilor făcute de academicieni şi cercetători încă din 1950, nu este încă evident dacă reclamele subliminale conving oamenii să cumpere bunuri sau servicii. Nu s-a ajuns încă la nicio concluzie legată de faptul că stimularea subliminală ar putea influenţa motivaţiile de consum. Există în continuare o mare distanţă între percepţie şi convingere. S-a constatat că pentru a avea un efect persuasiv semnificativ, tehnicile subliminale trebuie să fie expuse în mod repetat pe termen lung în anumite circumstanţe. Consumatorii selectează subconştient diferitele aspecte ale mediului pe care îl percep. Stimulii selectaţi depind de doi factori majori: 1) experienţa anterioară a consumatorilor care le influenţează aşteptările (ceea ce sunt pregătiţi să vadă) şi 2) motivaţiile lor din acel moment (nevoile, dorinţele, interesele etc.). Fiecare dintre aceşti factori poate mări sau reduce probabilitatea ca un stimul să fie perceput. Oamenii văd de obicei ceea ce se aşteaptă să vadă, iar ceea ce se aşteaptă să vadă se bazează pe familiaritate, experienţă anterioară sau aşteptări. În contextul de marketing, oamenii tind să perceapă produsele şi atributele lor în concordanţă cu propriile aşteptări. In curand - MOTIVATIA!
Lasă un comentariu